Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

"Elmélet": Mindenkinek

A kenu: A túrán 3 és/vagy 4 személyes túrakenukat fogunk használni. Műanyagból készül jellemzően, éppen ezért sokkal könnyebb mint a fa, így a szárazföldön való cipeléshez kellemesebb. Itt javaslom megtekinteni az alul látható fényképeket, kinagyítani, ott meg van nevezve, hogy mi micsoda a kenun.

 

Kinek mi a feladata: 
Elöl ülő: Ő adja a ritmust. Azaz amilyen tempóban evez úgy kell a mögöttük ülőknek is evezniük. Természetesen van hogy elfáradsz, akkor nyilván pihenhetsz, viszont ha visszakapcsolódsz, akkor illik alkalmazkodnia a meglévő ritmushoz és csak utána folytatni a "ritmus adását". Ne kelljen mindenkinek azért megállnia mert te tök random kezdesz evezni :D
Illetve még mivel előtte nem ül senki, jól látja a vízen az akadályokat, amikről tájékoztassa a még hajóban ülőket, hogy időben elkerülhetőek legyenek.
Illetve a manőverezésben lehet szükség a segítségére, leginkább a "draw stroke" használatával.

Középen ülő: Mivel középen legszélesebb a pad, így ő tud egyensúlyozni a hajóval. Ami nem azt jelenti hogy folyamatosan mozognia kell, csak hogy az elején ő tud a legtöbbet segíteni, hogy egyenesen álljon a hajó, aztán semmi dolga, csak evezni kell a megfelelő ritmusba. Ha az elöl ülő nem evez, akkor pedig ő veszi át a ritmus adó szerepét.

Kormányos: Ő ül leghátul, és adódik a nevéből, hogy kormányozza a hajót. Jogilag (mint kiderült) ő felelős a hajóért. Nyilván nem lesznek ilyen gondok. De ebből adódóan ő a "főnöke" a hajónak. Ami annyit jelent, hogy ha megkér hogy "ne evezz" vagy hogy most egy kicsit pl egy kanyarban evezz a túloldalt, akkor csináld azt. Ennyi. Nem nagy cucc. Szóval csináld azt amit kér :) A többi dolog meg nem érinti a többieket, azt majd a kormányosok tudják. (Ez a rész megtalálható balra a menüben az "Elmélet": Kormányosoknak menüpont alatt)

 

Beszállás-Elindulás: A hajó, folyásiránnyal szemben áll. Mindenek előtt berakjuk a csomagokat, majd elsőként rakjuk be az evezőket és praktikusan a kormányos száll be, ha elúszkálna a hajó, visszataláljon a partra. Utána hátulról előrefelé töltjük fel a hajót. Az utoljára beszálló eközben tartja és a végén ő köti el a hajót.
Ha a parttal merőlegesen kötöttünk ki, akkor elöl beszállva hátrafelé kell végigsétálni a hajóban, amíg eléred a helyed.

Az előzőekben nincs kiemelve, de adott, hogy a kenu teljes testével a vízen kell, hogy legyen. Nem szabad hogy csak az eleje vagy a vége mert akkor instabil. Erre gondolok, látszik, hogy csak a pirossal jelölt területeken támasztódik a kenu, és a legszélesebb része azaz a közepe a levegőben van:

2pont.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez pedig a következménye, ha így próbálsz beszállni:

2pontt.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha normálisan szálltok be, érzitek majd, hogy úgy stabil a kenu és nem könnyű borulni vele.

Haladás: Semmi extra. Csak minél egyenletesebben kell haladni, és akkor nem fárasztó.
Illetve a vízen való közlekedés szabálya, hogy LEFELÉ KÖZÉPEN, kell haladni, és felfelé pedig valamelyik szélén a folyónak!!

Az evezés fázisai: Vízfogás-->Áthúzás-->Szabadítás-->Légmunka (leggyorsabb)-->újra elölről (A fázisokat, a gyakorlatban részletezem tovább csak)

Az alul mellékelt fényképeken mutatom, hogy a lapát melyik felét kell használni normálisan. Kivételt képez a sűrűn hínárral benőtt vízfelszín. Akkor evezzünk fordított tollú módszerrel, úgy kevesebb hínár rakódik fel az evezőre.

Egyéb tudnivalók (a "hajó" szó értelemszerűen a kenura is vonatkozik):
-----Változás a korábbiakhoz képest, hogy kishajóval, csónakkal, vízi sporteszközzel a menetben lévő "nagyhajó" útvonalát 1000 méternél kisebb távolságon belül, a menetben lévő gyorsjáratú hajó útját 1500 méternél kisebb távolságon belül tilos keresztezni. Ezeket a hajókat hátulról 60 méternél, oldalról 30 méternél kisebb távolságra megközelíteni tilos.
(Menetben lévő = éppen halad vagy kikötést vagy elindulást végez)
-----
Kikötött úszó létesítmény és a part közötti vízterületen, a kötelek, támdorongok, kikötői eszközök, a köteles komp kifeszített kötele alatt és közelében tartózkodni illetve közlekedni tilos.

-----Találkozáskor, a felfelé haladó hajónak elsőbbséget kell adnia a lefelé haladó hajók számára (ha egyenrangúak. A kenu mindig alárendelt így nekünk sosincs elsőbbségünk)
-----Illetve ha ki kell térni két hajónak egymás elől, akkor azt mindig jobbra kell tenni (tehát a jobbra tarts érvényes a vízen is, csak ilyen speciális esetben)
-----Ha azonos irányba haladó hajók csak a másik kikerülésével férnek el, akkor elsőbbsége van a JOBBRÓL érkező hajónak (tehát mindenképp jobbról, vesd össze a következő szabállyal)
-----Közvetlenül a part mellett haladó hajót, kizárólag a víz felőli oldalról szabad előzni
-----Lefelé haladó hajót, balról kell előzni
-----A hajót más hajók elé kormányozni hirtelen illetve "rendszertelenül kormányozni" tilos. (igen, ez jogszabály)
-----Fürdőzőket kötelező kikerülni! Kikerülésekor a fürdőzőknek végig a hozzájuk közelebbi part illetve a hajó között kell maradniuk, a hajótól legalább 3 m-re (tehát a fürdőzőt a hozzá közelebbi part felől tilos megkerülni)
-----Egymáshoz kötött hajókkal zárt alakzatban ereszkedni tilos (tehát össze lehet kapaszkodni, de fixen összekötni tilos)


-----Horgászok mellett elhaladva, ha lehet ne evezzünk, vagy csak nagyon sekélyen, nehogy elvigyük a zsinórját, senkinek se hiányzik egy veszekedés.

 

Hullámok: Akkor lesz részünk benne, ha fúj az alsó szél (alsó szél=folyásiránnyal ellentétes; felső szél = folyásiránnyal megegyező) vagy egy hajó megy el mellettünk. A szél esetében nincs semmi dolgunk ha normális méretűek a hullámok, csak tovább haladni nehezebb lesz. Ha átbuknak a hullámok és tarajosakká válnak vagy ún. lyuk keletkezik a taraj visszaesésekor akkor kikötünk ha lehet és megvárjuk amíg csendesül.
Hajó esetén, ha kicsik a hullámok 45°-ban érjék a hajót a hullámok akár szemből akár hátulról, mert így veszít a sebességéből a legkevesebbet. Ha nagyok a hullámok akkor 90°-ban vegyük őket, mert bár az elöl ülőt le fogja fröcskölni, de nem fogunk felborulni.

A Tiszán a hajóforgalom nagyon kicsi, így alig fogunk velük találkozni.

 

V és fordított V: Ezt azért írtam még a mindenki kategóriába, mert ha netán találkoznánk ilyennel, azt az elöl ülő veszi észre először tehát neki is érdemes tudni, hogy mi ez (biztos hogy ilyen formában nem találkozunk vele, maximum az áramlásban láthatunk majd hasonló változásokat)

A kép előre mondom, nem a Tiszán készült, ott közel se ilyen a folyási sebesség, csak ezen a képen látszik jól ami a lényeg:

v-es-v.jpg

Tehát itt a folyó jobbról balra folyik a képen.
Itt a következő kép segítségként:

v-es-v-rajzzal.jpg

Látszanak a "V" betűk. Ami ha jobbról érkezel, "jó" irányba áll, tehát ez a sima V (piros). Ezt mindenképp ki kell kerülni. Ugyanis a víz felszíne alatti szikla vagy nagy ág vagy hasonló objektumok miatt válik ketté a víz amire nem szabad ráfutni.

(Fordított V-vel (rózsaszín) nem fogunk találkozni, de ebben az esetben a V-be kell belemenni, mert ott a legbiztonságosabb, hisz ott biztosan nincs semmi a víz alatt)

 

Kikötés: MINDIG folyásiránnyal szemben kell kikötni (kivétel lehet limányban nyilván). Ez a Tiszán valóban jelentőséggel bír, mert itt azért folyik a folyó, nem úgy mint a Kis-Dunán akik már ott voltak. Nyilván az a logikája, hogy ne vágódj neki a partnak mert nem tudsz eléggé lassítani a sodrás miatt. Tehát ideálisan sokkal korábban kell kezdeni a folyásiránnyal szembefordulást, hogy mire megfordulsz a sodrás pont a kiszemelt stéghez vagy partszakaszhoz vigyen.
Kiszállási sorrend elölről hátrafelé. És aki elsőnek kiszáll fogja meg a hajót, hogy ne ússzon odébb vagy forduljon el amíg a többiek kiszállnak.

 

Borulás: Nincs terveben, és nem fog megtörténni, de ezt mindenki "tanulja meg" hogy ne tétlenül álldogáljunk ha mégis ilyesmi történne. A cuccok pedig nem áznak el, ezért lesznek a műanyag vízálló hordók.
1.) Emberek biztonsága, mindenki épségben van-e, mindenki megvan-e?
2.) Végig maradj a hajó mellett és fogd, illetve fogd az evezőt is!
3.) A hajó ha megfordult teljesen, akkor csak akkor próbáljuk visszafordítani ha leér a lábunk és mindenképp folyásiránnyal szembe legyen a hajó feneke.
4.) A közeli cuccokat ha tudod szedd össze----------- Eközben a többi hajó vár!! és legalább 1 segít a cuccokat kimenteni amik esetleg elúsztak. Ha a víz elviszi a cuccokat, mivel nem túl gyors folyón leszünk az egyik hajó menjen utánuk és fogdossa össze :). SOHA ne próbáljunk valaki embert vagy túl nehéz csomagot beemelni a "segítő" hajóba mert nem célunk, hogy egy második hajó is beboruljon!
5.) Kihúzzuk a hajót a partra, bepakolunk és kész is.

 

Mit TILOS?: 
- felállni a hajóban a be és kiszállás kivételével
- kempingszéken ülni a hajóban---tehát az erre kitalált padot használjuk
- hirtelen nagy mozdulatokat tenni, pl egy repülő bogártól félreugrani oldalra,  vagy pl. megszólal valakinek a telefonja, akkor azt nem fogja tudni felvenni ezt most garantálom, majd kikötünk vagy pihenünk, de hirtelen azért se kapkodjunk!

 

Végezetül még pár szabály és hasznos tanács:

  • A folyót átúszni TILOS!
  • a kanyarok belső partja fokozatosan emelkedő, homokos part, míg a külső part mély és hirtelen mélyülő
  • Nem szabad egy nagyobb kanyarban teljesen a külső íven haladni, mert ott a víz mély gödröket alakít ki, amik környékén örvények lehetnek amik veszélyesek a fürdőzőkre és kajakosokra (a kajak könnyebben borul mint a kenu, mi ugye kenuzunk), folyási sebességtől függően----->Tehát ideálisan jó középen haladni, ott teljesen eseménymentes a közlekedés
  • Evezés és fürdés KÖZBEN, szeszes ital fogyasztása tilos!
  • Ismeretlen vízbe ugrálni TILOS, mert kiálló rönkök, ágak lehetnek amire nem vicces ráugrani
  • Hidak pillérjeihez ne menjünk túl közel (se úszva se kenuval), illetve hidak pillérjei mögé ne menjünk (örvények keletkezhetnek) (mögé = a folyásiránynak megfelelően a híd után)
  • Hidak alatt a pillérek között a kisebb keresztmetszet miatt számítsunk nagyobb sodrásra
  • El kellene kerülni a hidak alatti fürdést (többek közt a pillérek miatt)
  • A vízen "ereszkedés" közben aludni tilos
 

A mappában található képek előnézete Kenu részei