Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

"Elmélet": Kormányosoknak

Folyamkilométer és a napi akadályok:

A folyam kilométereket (FKM), mindig a TORKOLATTÓL visszafelé, illetve a bal és jobb oldala, a folyásiránnyal megegyezően van meghatározva!

Minden nap reggel vagy előző este, majd meglátjuk, elmondom a FKM-eknél mire kellene figyelni, majd kaptok kis térképet meg minden, és akkor ha véletlen szétszakadna a csoport, ami kerülendő!!!-még akkor se fog senki rossz felé haladni

 

Vízi KRESZ: (pirossal kiemeltem ami tényleg fontos)

Vízi sporteszköz = vízen való közlekedésre alkalmas, rendeltetésszerű használata esetén úszóképes és kormányozható, kedvtelési rendeltetésű, hajónak, kompnak, csónaknak nem minősülő vízijármű 

Fontosabb kürtjelek:

Figyelem!:                  --------------------------
Jobbra kanyarodom:          ---
Balra kanyarodom:           ---   ---
Tolatok:                    ---   ---   ---
Indulás után jobbra megyek: ------      ------      ------      ---
Indulás után balra megyek:  ------      ------      ------      ---   ---
Zûr van:                    ---  ---  ---  ---  ---  ---  ---  ---...

Tiltó jelzések

 
A.1 Áthaladni tilos

 

 
A.5 Veszteglés tilos

 

 
A.6 Tilos horgonyozni

 

 
A.7 Tilos a parthoz kikötni

 

 
A.10 A jelzett területen kívül áthaladni tilos

 

 
A.12 Géphajók közlekedése tilos
 
A.13 Kedvtelési célú hajók közlekedésének általános tilalma

 

 
A.14 Vizisízés tilos

 

 
A.16 Evezős hajóval közlekedni tilos

 
A.17 Vitorlás deszkával közlekedni tilos

 
A.18 Sport- és kedvtelési célú kishajóval nagy sebességgel közlekedni tilos
 
A.20 Motoros vízi sporteszközzel közlekedni tilos

Kötelező jelzések

 
B.1 A nyíllal jelölt irányba köteles haladni
 
B.7 Köteles hangjelet adni
 
B.8 Fokozott elővigyázatosság
 
B.6 A főágba kihajózni abban az esetben szabad, ha a főágban közlekedő hajót nem kényszeríti sebessége vagy útiránya megváltoztatására

Korlátozó jelzések

 
C.1 A vízmélység korlátozott

 
C.2 A vízszint feletti szabad magasság korlátozott

 
C.3 Az átjáró vagy hajóút szélessége korlátozott

 
C.5 A hajóút eltávolodik a jobb parttól ( 40 méterre )

Ajánlott jelzések

 
D.1 Ajánlott átjáró ( mindkét irányban )
 
D.1 Ajánlott átjáró ( csak a megadott irányban, az ellenkező irányban az áthaladás tilos
 
D.2 Ajánlott a jelzett vízterületen maradni
 
D.3 Ajánlott a nyíl irányában, az állandó fénytől a villogó fény irányába haladni

 

Figyelmeztető jelzések

 
E.1 Áthaladás engedélyezése
 
E.3 Duzzasztómű
 
E.4 a, Nem szabadon közlekedő komp
 
E.4 b, Szabadon közlekedő komp
 
E.15 Géphajó közlekedése megengedett
 
E.16 Sport- és kedvtelési célú hajó közlekedése megengedett
 
E.19 Evezős hajó közlekedése megengedett
 
E.21 Sport- és kedvtelési célú kishajó nagy sebességgel történő közlekedése megengedett

Kiegészítő jelzések

 
1000 m-re kötelező megállás
 
1500 m-re szabadon közlekedő komp
 
Az adott szakaszon a veszteglés engedélyezett
 
1000 m távolságon belül a veszteglés tilos

Hajóút kitűzése

 
A hajóút jobb oldala

 
A hajóút bal oldala

 
 
Forrás: http://www.katai.hu/alapveto-vizi-szabalyok.html

 

Kormányzási technikák amiket minimum kell majd használni: (bocsi az angol kifejezésekért de magyarul hosszabb meg furább nevük van)

Forward stroke: Egész testével mozog, nem csak a bal karjával. Így sokkal kevésbé fárad ki. Mindenki így evez, a nem kormányosok is.

maxresdefault.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Draw stroke (húzás): Használja a kormányos, illetve kérje az elöl ülőtől, hogy melyik oldalon csinálja ezt, és ezzel gyorsíthatja a kanyarodást vagy helyben megfordulást vagy a folyásirányra és egyben kenura is merőleges irányba haladást. Azaz a kanyarodás nélküli oldalra haladást. Tehát ezt is mindenkinek tudnia kell. (ehhez az utóbbi művelethez a következő technikával érdemes ezt kombinálni)

wpid-ck0302_ht_slicinblending.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pry stroke (feszítés): Az előző ellentéte pontosan. Annyiből jelent feszítést, hogy a lapátot neki tudod támasztani a kenu szélének és azon feszíteni kifelé.

(a kép pedig direkt lóg ki)

slide_22.jpgLegajánlottabb ez a módszer az oldalra haladáshoz az előzővel kombinálva.

Tehát ha pl balra akarunk haladni elfordulás nélkül, az elöl ülő "húz" bal oldalon, míg hátul a kormányos "feszít" a jobb oldalon. Így a legstabilabb a módszer.

Ha jobbra akarunk haladni akkor pont fordított oldalakkal kell ugyanezt csinálni

Illetve lehet cserélni hogy a kormányos húz és az elöl ülő feszít, csak akkor ugye ellenkező oldalon, ugyanahhoz az irányhoz tehát:

draw.gif

 

 

 

 

 

Illetve ha ezeket akárhogy kombináljuk akármelyik oldalon, utána lehet gondolni mi történik. Például itt van 3 fajta helyben fordulás:

wpid-ck0802_spincity.gif

 

 

 

 

Tehát minden eddigi mozdulatot kell ismernie mindenkinek. (a képen a 3. mozdulat később van tárgyalva)

Amit elég ha a kormányos csinál:

J-stroke: Ez a legelemibb kormányos mozdulat, majdnem minden második evezés így fog kinézni. Igazából a "feszítés" egy gyengébb verziója. Azaz a hajó a menetsebességből kevesebbet veszít, de kisebbet fordul

learn-the-j-stroke.jpg

 

 

 

Normális haladás közben pedig kb így működik az evezés:

j-stroke.gif

 

 

 

 

Sweep stroke (söprés): Hatékony gyors irányváltáshoz, de nagyobb erőt igényel, és teljesen megtöri a hajó menetsebességét. Lehet előre és hátrafelé is csinálni, illetve jobb vagy bal oldalon. A képen csak az egyik van ábrázolva. 

221.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Backward stroke: Ez a hátrafelé evezés. Legkönnyebben oldalváltással lehet használni. Azaz egyszer bal oldalon egyszer jobb oldalon evezel és így lehet szépen lassan hátrafelé haladni. Egyszerűbb ha csak a kormányos csinálja, mert akkor könnyebben szabályozható. (a képen az evezést kell nézni, a hajó irányát nem mert az hibás)

wpid-ck1003_ht-canoe.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pár kép amikkel találkozhatunk és érdemes előre megjegyezni:

Limányoknál (Eddy), és a külső íven a mély gödrök miatt a korábban keletkező hullámok sokáig megmaradnak ill. a frissen keletkezett hullámok ott késnek, így tehát váratlan az ottani víz viselkedése, tehát inkább kerüljük hullámzáskor. 
Illetve minél sekélyebb a víz és minél nagyobb távot tett meg a hullám annál inkább válik tarajossá. Ezért kell vigyázni a partra kikötött ugyan, de vízen lévő kenukra, ha egy nagyobb hajó elhalad és hullámokat kelt, hogy ne forduljon fel és essenek be a cuccok.
Ekkor vagy gyorsan pakoljuk ki és húzzuk partra vagy egy kormányos pattanjon be és evezzen vele beljebb és vegye a hullámokat merőlegesen.

Éppen ezért ha hidaknál vagy a Benki kanyarnál vagy hasonló helyeken valamiért hirtelen rengeteg hajó érkezne inkább kikötve, partra húzott kenukkal megvárjuk őket. (A Tiszán egyébként tudtommal gyakorlatilag 1 hajóval se fogunk találkozni)

itt a kép a limány vagy Eddy-ről:
trout-eddy.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Látható a képen az "Eddy line" ami elválasztja az Eddy-t a normál áramlású víztől:

img_0424_161324.jpg

 

 (a Tiszán nem lesznek ám ekkorák, ez csak szemléltetés):

hqdefault.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sarkantyú:

tsuly_tisza_sarkantyu.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A sodorvonal (a leggyorsabb rész) és a különböző terepviszonyok utáni áramlásváltozások, és egyéb:

diagram.gif


Source: Fix.com Blog

 

Csomók, ezt a hármat kérlek tanuld meg!

 

Tárolás
1.1. Első módszer

Bikára kötött kikötőnyolcas csomó

2.1. Bikára kötött kikötőnyolcas csomó

2.2. Cölöphurok – pile hitch

2.2. Cölöphurok - pile hitch

 

2.19. Nyolcascsomó – figure of eight knot

Akárcsak az egyszerű csomó, ez is alapcsomó. Meghúzás után is könnyű kibontani. Sok csomónak ez az alapja.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2.22. Szorítócsomó clove hitch

Oszlopra, gyűrűbe, kötélre köthető csomó, a gyorsabb lazítás miatt tehetünk bele a képen látható módon egy plusz hurkot.

2.22. Szorítócsomó clove hitch

3.5. Takácscsomó

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

a forrás: http://www.vidra-vizitura.hu/csomogyujtemeny-31-hasznos-csomo-viziturazoknak/

 

És akkor mindez videókon megnézhető (saját készítésű):